Friday, February 24, 2012

Didik diri sendiri n ahli keluarga

Di kawasan perkampungan/taman perumahan mesti ada tong sampah besar untuk kemudahan orang sekitarnya membuang sampah. Kedudukannya di tepi bahu jalan maknanya tanah rezab kerajaan lah kan..tp yang tak bestnyer apabila tong2 sampah besar ni berhampiran dengan rumah tahu2 jelah apabila angin bertiup baunya boleh muntah..iyalah segala mende buang dalam tu...

Citer yg saya ingin kongsikan adalah sebagai untuk mendidik diri sendiri n rakan2 sekeliling buanglah sampah di tempat yang sepatutnya..maksudnya buang di dalam tong sampah  seperti gambar di bawah ini.

buang di dalam tong sampah
 Cuba lihat gambar di bawah ini ...bayangkan jika rumah kita dekat dengan tong sampah lepas tu orang lain membuang di tepi2 tong sampah...kawasan berhampiran mesti akan kotor..bila kotor lalat2 hurung pastu terbang pergi hinggap plak ke makanan kat rumah pastu kita kene penyakit, itu belum masuk bila ayam, monyet, kucing, anjing, babi selongkar sampah sampai berselerak n berterbangan kat kawasan rumah2 berhampiran .so orang lain pun sama tolong hormati perasaan rakan2 sekitar, biar persekitaran bersih...xkan nk tggu n harapkan kontraktor pembersihan sapu sampah walhal kita sendiri yang mulakan perkara ni..
bukan buang di tepi tong sampah ..kadang2 sampah di tepi camni kontraktor pembersihan/majlis perbandaran tak kutip akhirnya bersepah di tepi jalan
Kadang2 rasa hilang sabar dengan orang camni..dlu rajin jugak tlg kutip n tlg bakar maner yg kering di tepi2..la ni x larat makin tlg kutip makin menjadik2 xde kesedaran sivik..

Nota: masing2 ada hak so tolong prihatin ye...

eerrmmm lagi satu kalaulah pihak berwajib sediakan penutup bagi tong sampah yang besar2 ni kan bagus

0 comments:

Post a Comment

komen sikit